
Hoe weet je nu dat klanten echt op jou zitten te wachten?
Hoe weet je nu dat klanten echt op jou zitten te wachten? https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2022/03/business-3219268_1920-1024x683.jpg 1024 683 Susan van Schooten Communicatie Susan van Schooten Communicatie https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2022/03/business-3219268_1920-1024x683.jpgJe bent ondernemer geworden, want je wil ontzettend graag mensen helpen. Je hebt de juiste opleidingen gevolgd en nu bied je mensen een prachtige dienst. Jij bent écht van toegevoegde waarde bij hun problemen. De mensen die al bij jou zijn geweest zijn erg enthousiast en zijn daadwerkelijk geholpen met hun probleem. Fantastisch toch! If only more people knew….. want nu jouw vrienden en familieleden (en hún vrienden en familieleden) bij je zijn geweest wil je graag nieuwe klanten. Mensen die je nog niet kent. Je wil groeien! Je wil van je business kunnen leven.
Dus ga je aan de slag met je marketing. Je maakt social media accounts aan, je adverteert eens in het lokale krantje, je gooit flyers door de brievenbus van je woonwijk en je vertelt aan iedereen die het wil horen wat jij doet. Je steekt heel veel tijd en energie hierin, je schrijft je een slag in de rondte op social media, plant de leukste posts in op Facebook, maakt een toffe reel op Instagram, maar er gebeurt niets. Damn…. hoe kan dat toch? Zitten mensen toch niet te wachten op jouw product of dienst? Zijn die social media berichtjes toch niet zo leuk als je zelf dacht? Was die flyer door de brievenbus misschien weggegooid geld?
Frustrerend! En je wordt er onzeker door. Je krijgt het gevoel dat mensen helemaal niet op jou zitten te wachten.
Herkenbaar?
Weet je wat het is….. Als je aan de slag gaat met je marketing (of met je PR of Communicatie hoe je het dan ook wilt noemen) dan doe je dat altijd vanuit een gedegen strategie. Anders ga je met hagel schieten. Je hebt vast al eens een Social Media cursus gevolgd. Het eerst wat je leert is om een social media plan te schrijven. En zo is dat ook met marketing in het algemeen. Je moet eerst in kaart brengen wat je wil bereiken, bij wie je dat wil bereiken, hoe je dat wil bereiken, wanneer je dat wil bereiken. Klinkt zo logisch, maar deze stap wordt vaak overgeslagen.
Maak een marketingplan voordat je begint
Dat is niet omdat we het zo leuk vinden om plannen te schrijven. Sterker nog, mijn plannen bevatten meestal een A4tje – hooguit 2 A4tjes – met wat bullet points. Kort en krachtig, maar het gaat erom dat je over bepaalde zaken eerst nadenkt en dat je keuzes maakt voordat je gaat beginnen. En vergeet ook niet om te onderzoeken waar jouw doelgroep écht op zit te wachten.
Hoe weet je waar mensen écht op zitten te wachten?
Hoe weet je dat? Hoe weet je wat mensen graag echt willen weten? Hiervoor breng ik altijd de customer journey in kaart. Oftewel de klantreis die jouw (potentiële) klanten maken voor, tijdens en na hun aankoop van jouw product of dienst. De customer journey wordt uitgelegd in deze blog.
Als jij weet aan welke informatie jouw (potentiële) klanten behoefte hebben in elke fase van hun reis en als jij daar op inhaakt met de juiste communicatiemiddelen, dan weet jij zeker dat jouw klanten WEL op jou zitten te wachten. Dat heb je immers mooi in kaart gebracht. Je komt op het juiste moment met de juiste informatie.
Voorbeeldjes van informatie waar mensen wel op zitten te wachten
- Hoe lekker is het dat jij twee weken voor jouw verjaardag een kortingscode krijgt van jouw favoriete kledingwinkel?
- Hoe handig is het dat wanneer jij googlet naar ‘gezonde babyhapjes zelf maken’, je een advertentie ziet voor een stoommachine waarmee je makkelijk en snel gezonde en verse babyhapjes maakt.
- Hoe fijn is het dat wanneer jij op Funda speurt naar nieuwe huizen, je op een blog stuit met tips waar je op moet letten als je een huis gaat bezichtigen.
- Hoe handig is het wanneer jij zoekt naar breipatronen, je ergens een e-book gratis kunt downloaden met leuke breipatronen.
Wat hebben deze voorbeelden met elkaar gemeen? Al deze reclame-uitingen komen op het juiste moment bij de juiste klanten terecht. En het voelt niet eens als reclame, want je zat er écht op te wachten.
Mensen willen niet iets kopen, ze willen een oplossing voor hun probleem
Mensen willen geen producten kopen omdat ze het zo leuk vinden om producten te kopen. Ze kopen geen boormachine omdat ze graag een boormachine willen kopen. Ze willen een schilderij aan de muur en daarvoor hebben ze toevallig een boormachine nodig. Ze willen een oplossing voor hun probleem. En als die oplossing precies op het juiste moment komt, dan is de slagingskans groter.
Hoe ga je nu aan de slag?
Ga vanaf nu niet meer met hagel schieten en ‘zomaar wat doen’, maar maak een marketingplan! En ga eens even een paar uurtjes zitten om de klantreis van jouw (potentiële) klanten in kaart te brengen. Als jij weet aan welke informatie ze behoefte hebben, dan ga je daar natuurlijk op inspelen. Wees er écht voor jouw (potentiële) klant!
Hulp nodig om dit in kaart te brengen?
Wil jij graag groeien met jouw bedrijf? Weet jij al hoe belangrijk marketing is? Maar lukt het nog niet om dit van de grond te krijgen? Misschien kan ik je helpen! Laten we eens kennismaken. Via deze link plan je gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. In dat gesprek hoor ik graag waar jij tegenaan loopt en wat jij lastig vindt. Wie weet kan ik je hierbij ondersteunen?
Cursus Zakelijk Instagram voor beginners
Heb je al gezien dat ik een cursus geef over het zakelijk inzetten van social media en Instagram in het bijzonder? Een cursus waarin ik je leer om alles uit je Instagram te halen wat erin zit! Waarmee je complimentjes van je volgers ontvangt, omdat ze je feed zo interessant vinden. Geef je op voor deze cursus!
Koffie ochtend voor vrouwelijke ondernemers
Moeders uit Dronten met een eigen business opgelet! Ik organiseer iedere 1e vrijdag van de maand een koffieochtend en jij bent van harte welkom. Tijdens deze koffie-ochtenden maak je kennis met andere moeders uit Dronten die werken als zelfstandige ondernemer, deel je ervaringen met elkaar uit én geef ik een interessante presentatie. Een gezellige manier om te netwerken en elkaar te supporten. Lees meer >
Op de hoogte blijven?
Volg mij op Facebook of Instagram
Of laat je e-mailadres achter en ik houd je op de hoogte van de koffie-ochtenden voor Moeders met een business Dronten én geef jou een seintje als er nieuwe blogs online staan over marketing en communicatie