Online adverteren – 5 redenen waarom ik zo enthousiast ben!

Online adverteren – 5 redenen waarom ik zo enthousiast ben! 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Met online adverteren – bijvoorbeeld op Facebook en Instagram – bereik je op een relatief makkelijke en goedkope manier een grote groep mensen die ook nog eens binnen jouw doelgroep valt. En daarom ben ik zo enthousiast over online adverteren! Zo enthousiast dat ik dit met grote regelmaat succesvol inzet voor mijn klanten.

Waarom anderen niet zo enthousiast zijn over online adverteren???

Als ik dit vertel aan anderen, merk ik dat zij niet zo enthousiast zijn als ik….. Ze zeggen dan

“ik heb het al eens geprobeerd en het leverde niets op” (oké, maar ligt dat aan jou of aan het middel vraag ik me dan af???)

of

“ik zie de meerwaarde er niet van in” (wil je niet groeien als ondernemer denk ik dan???)

of

“het is te ingewikkeld” (daar kan ik me iets bij indenken, maar er zijn wel voldoende handige instructiefilmpjes op YouTube, dus dat zou toch geen goede reden kunnen zijn).

Nogmaals; ik ben rete-enthousiast en ik wil graag mijn enthousiasme aan je overbrengen via deze blog. Daarom 5 redenen waarom ik zo enthousiast ben over online adverteren!

1. Met online adverteren bereik je je (gewenste) doelgroep

Je wist vast al wel dat je met online adverteren kunt aangeven wie jouw advertentie zou moeten zien. Mannen en/of vrouwen? Welke leeftijd? Woonachtig in welke regio? Met of zonder kinderen? En hoe oud moeten die kinderen dan zijn? Moeten de personen bijna jarig zijn? En ga zo maar door….

Goed nieuws en slecht nieuws…

Laten we starten met het slechte nieuws. Het targetten op een bepaalde eigenschap wordt steeds lastiger. Facebook scherpt de regels behoorlijk aan en wil niet dat advertenties bepaalde mensen uitsluiten. Zo mag je niet targetten op seksuele voorkeur, religie of huidskleur. Klinkt logisch. Maar wat als je bijvoorbeeld gebedskleedjes voor moslims verkoopt? Of je hebt een datingsite voor homo’s? Dan kun je deze groepen dus niet targetten, maar dat zou wel handig zijn. De regels worden dus steeds strenger. Zo mogen makelaars ook steeds minder targetten omdat iedereen evenveel kans zou moeten hebben op de huizenmarkt. Hetzelfde geldt voor vacatures en politieke en maatschappelijke kwesties. Het targetten wordt dus steeds moeilijker.

Maar nu het goede nieuws….

Het algoritme wordt steeds beter. Als jij een advertentie online zet, dan heeft Facebook al vrij snel in de smiezen voor wie jouw advertentie interessant is en voor wie niet. Facebook kent je immers beter dan je eigen partner! Dus die gebedskleedjes voor moslims zullen niet getoond worden aan niet-moslims, omdat het algoritme wel snapt dat zij dat product niet zullen kopen. En als jij een product verkoopt aan iemand die bijna gaat trouwen, dan weet Facebook echt wel welke mannen en vrouwen dat zijn.

Dus de eerste reden waarom ik zo enthousiast ben over online adverteren; je bereikt op grote schaal precies jouw gewenste doelgroep!

2. Met online adverteren bouw je een relatie op met jouw (gewenste) doelgroep

“Ik heb al eens geadverteerd via Facebook of Instagram, maar het leverde geen klap op”. Dat hoor ik vaak, maar dat komt waarschijnlijk omdat je het verkeerd hebt ingezet. Het is mij ook overkomen hoor! Maar inmiddels weet ik beter….

Mensen kopen niet of nauwelijks een product als ze voor de eerste keer met jou of jouw product in aanraking komen. Er zijn meerdere contactmomenten nodig voordat mensen een aankoop doen. Meestal 7 a 12 contactmomenten! En daar is online adverteren heel geschikt voor. Via retargeting* bereik je mensen die al eens op jouw website zijn geweest of die op een social media bericht hebben gereageerd. Via retargeting zorg je voor meer contactmomenten.

Ken jij de Know, Like, Trust Factor? Mensen moeten je eerst leren kennen, daarna moeten ze je leuk vinden, daarna vertrouwen en pas daarna gaan ze over op een aankoop. Met deze 7 a 12 contactmomenten loods je ze door deze 3 fases heen. Dat doe je door ze de komende weken of maanden te retargetten met nieuwe content.

Ik durf het nog stelliger te zeggen; retageting is een must bij online adverteren!

3. Online adverteren is vaak de start van een funnel

In de categorie ‘er zijn meerdere contactmomenten nodig voordat mensen tot een aankoop overgaan’. Een funnel is uitermate geschikt om meerdere contactmomenten te creëren. Bijvoorbeeld; je hebt een steengoede blog gemaakt met content waar jouw doelgroep écht iets aan heeft. In deze blog bied je een hele handige whitepaper aan (of een podcast of een webinar of een hand-out) met nog veel meer nuttige informatie. Zodra mensen deze downloaden, komen ze op je mailinglijst en bied je ze nog een paar keer relevante content aan – middels de e-mail – voordat je ze een aanbod doet om jouw prachtige product te kopen. Zo creëer je niet alleen meerdere contactmomenten maar door de content af te stemmen op de Know, Like, Trust factor, loods je ze ook nog eens door deze 3 fases. Heb jij al zo’n funnel?

Die funnel start dus met een blog. Hoe komen mensen op deze blog? Juist… door online adverteren. Je online advertenties zijn vaak de start van een funnel.

Om een funnel te optimaliseren heb je ook behoorlijk wat data nodig en daardoor dus behoorlijk wat verkeer dat door je funnel stroomt. Met online adverteren kun je dat bewerkstelligen.

4. Je online advertenties worden steeds beter en beter….

Tegenwoordig maak je niet 1 advertentie maar wel duizenden! Hoe? Door verschillende varianten toe te voegen. Meerdere teksten; meerdere foto’s; meerdere buttons; meerdere titels en die worden allemaal met elkaar gecombineerd. Zo krijg je duizenden verschillende varianten. Natuurlijk kun je meten welke tekst, foto, button of titel het beste scoort en dit vervolgens weer optimaliseren. Zo wordt je advertentie dus beter en beter en beter. Je hoeft dus niet uren te blokken op de perfecte tekst. Je maakt gewoon verschillende varianten, zet de slechts scorende uit en gaat weer spelen met de teksten en bekijkt daarna weer de resultaten. Hetzelfde geldt voor de foto’s en de buttons. Probeer het gewoon uit! Soms zul je verbaasd staan welke tekst of foto het beste scoort.

5. Je weet precies wat online adverteren oplevert!

Misschien heb je wel eens flyers in brievenbussen gestopt of een advertentie in een lokaal krantje gezet. Dan is het moeilijk om te meten of het iets heeft opgeleverd. Bij online adverteren zie je op de komma nauwkeurig wat het heeft opgeleverd. Hoeveel geld heb je uitgegeven? Hoeveel kliks heeft jouw advertentie gehad? Hoeveel mensen zijn er geconverteerd? Alles is door te rekenen! Zeker als je gebruik maakt van een funnel. Hoeveel mensen kopen aan het einde van jouw funnel jouw product en hoeveel heeft het gekost om deze mensen in deze funnel te krijgen? Als je houdt van rekenen, dan ga je hier helemaal op aan!

Over geld gesproken; online adverteren is niet zo heel duur (relatief gezien). Bovendien bepaal je van te voren zelf hoeveel geld je uitgeeft.

Nog even iets anders over flyeren of adverteren. Los van het feit dat je niet goed kunt berekenen wat het heeft opgeleverd, is er nog een nadeel. Je hebt vaak maar 1 contactmoment, namelijk die ene advertentie of flyer. En weet je nog hoeveel contactmomenten er nodig zijn voordat mensen een aankoop doen? Dus…..

Online adverteren moet dus echt in jouw marketingplan staan

Jouw marketingplan bevat – als het goed is –  verschillende middelen waarmee je je doelstellingen wilt behalen. Eén van die middelen zou dus wat mij betreft online adverteren moeten zijn.

Heb jij eigenlijk al een marketingplan gemaakt? Of heb jij geen kaas gegeten van (online) marketing? Ben jij hartstikke druk met social media maar levert het je niets op? Heb je wel eens gehoord van e-mailfunnels, maar geen idee hoe dat moet? Denk jij soms ‘ik doe maar wat‘?

Wil jij graag marketing inzetten maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil jij tijd en energie in marketing steken, maar wel resultaat zien? Wil jij niet meer met hagel schieten, maar werken vanuit een gedegen strategie? Wil jij veel meer kennis hebben om onderbouwd te werk te gaan? Kortom; je bedrijf naar de next level brengen door inzet van marketing?

Ik kan je helpen! Laten we samen een marketingplan maken voor jouw bedrijf! Hoe? Dat lees je hier >

Coffee & Marketing Meet up voor vrouwelijke professionals

Ik organiseer Coffee & Marketing Meet ups voor vrouwelijke professionals uit de regio Dronten, Lelystad, Harderwijk, Kampen, Nunspeet, Zeewolde, Noordoostpolder, Elburg of omgeving. Wil jij andere ambitieuze vrouwelijke professionals uit onze regio ontmoeten? Wil je je netwerk uitbreiden? Samenwerken? Meer leren over marketing? Wees Welkom >

Op de hoogte blijven?

Volg mij op Facebook of Instagram. Of laat je e-mailadres achter en krijg een seintje als er nieuwe blogs en podcasts zijn over marketing en communicatie en je ontvangt uitnodigingen voor de Coffee & Marketing Meet ups en voor mijn live trainingen.

* Retargeting

Bij retargeting laat je mensen je advertentie zien als ze al op jouw website geweest zijn. Als iemand jouw website heeft bezocht (kan ook zijn; als iemand op jouw Facebook of Instagram bericht heeft gereageerd dmv een reactie of like) dan is de kans groot dat hij interesse heeft in jouw product of dienst. Toch heeft hij besloten om niet te kopen. Vaak hebben mensen meerdere contactmomenten nodig voordat ze een aankoop doen. Bij retargeting probeer je ze terug te laten keren naar je website om alsnog de aankoop te doen.