Hoe maak je van social media volgers klanten?

Hoe maak je van social media volgers klanten? 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Je steekt veel tijd en energie in je social media kanalen. Of dat nu Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok of LinkedIn is. Die tijd en energie is de moeite waard mits jouw social media ook daadwerkelijk klanten en dus omzet oplevert. Is dat bij jou ook het geval? Denk eens na? Hoeveel tijd en energie steek jij in je social media? En hoeveel omzet heeft het je opgeleverd? De vraag is dus; Hoe maak je van social media volgers klanten?

Ik vind het heel belangrijk dat je altijd goed blijft meten of de tijd en energie die je ergens insteekt, ook daadwerkelijk voldoende omzet oplevert. En daarom geef ik je in deze blog een handige tip die van jouw social media volgers daadwerkelijk klanten maakt. Een tip die gaat zorgen voor meer omzet uit je social media.

In mijn podcasts geef ik meer tips over meer resultaat uit je social media halen.

De eerste zin op social media is mega belangrijk

De allereerste zin van jouw social media post, van jouw story of van een video die je deelt op social media bepaalt of jouw volgers blijven lezen/kijken/luisteren of dat ze wegscrollen of wegvegen. Die eerste zin – die eerste paar seconden – zijn cruciaal. Op social media wordt veel gescrold, geveegd en geswiped. Dat herken je zelf vast ook. Je volgt waarschijnlijk zelf ook honderden accounts dus je kunt nooit alle content zien of luisteren of lezen. Dat is simpelweg veel te veel voor 1 mensenleven. Dus maak je keuzes. En die keuze maak je in de eerste paar seconden. Ga er maar eens op letten. Als jij dat doet, waar let je dan op? Wat houdt jouw aandacht vast? En wanneer scroll je verder? En hoe kun jij ervoor zorgen dat jij de 1e paar seconden direct boeit?

Een triggende en prikkelende eerste zin

Zoals je al had begrepen in de alinea hiervoor, moet jouw eerste zin dus triggeren. Prikkelen…… Nieuwsgierig maken om verder te lezen…..

Als je het hebt over social media posts op je tijdlijn, dan is vaak de eerste zin alleen zichtbaar en daarna moet je klikken op ‘meer weergeven‘ om de rest van de tekst weer te geven. Nog een belangrijke reden om de 1e zin te laten prikkelen; als mensen klikken op ‘meer weergeven‘, dan ziet Instagram of Facebook dat als een ‘betrokkenheidsactie’ en dat is goed voor jouw positie in je algoritme. Ze hebben immers interactie gehad met jouw social media post door ergens op te klikken. Blijkbaar was jouw post relevant en dus wordt dat beloond in het algoritme.

(Dat klikken op ‘meer weergeven’ is ook weer goed voor retargeting, maar dat is misschien iets te ingewikkeld voor nu. Als mensen interactie hebben gehad met jouw social media dan kun je ze met gesponsorde posts retargeten. Als je daar dieper op in wil gaan, moet je deze blog even lezen)

Ook de eerste zin in je story’s is belangrijk! Het bepaalt of mensen de 15 seconden blijven kijken of direct swipen naar het volgende account!

Lange teksten versus korte teksten in social media berichten

Vroeger zeiden ze altijd dat teksten kort en bondig moeten zijn. Hoe korter, hoe beter. Tegenwoordig hoeft dat niet meer per se. Uit vele onderzoeken blijkt dat lange teksten evenveel worden gelezen als korte teksten, als het maar interessant genoeg is. Als de eerste zin je pakt, dan lezen de meeste mensen de volledige post. Ik zie social media posts voorbij komen die (bij wijze van een) niet eens op een A4tje passen. Maar als de inhoud interessant is, dan lees ik het. Als de tekst mij blijft boeien, dan lees ik de lange tekst volledig tot het einde. En dat blijkt dus ook uit onderzoek. Geldt niet alleen voor geschreven tekst maar ook voor filmpjes (bijvoorbeeld in je story’s).

Het aantal volgers op social media boeit niet zo

Ik heb altijd gezegd – en ik blijf het zeggen – dat het aantal volgers op social media niet zo belangrijk is. Of je nu 100 volgers hebt of je nu 1.000 volgers hebt of 10.000 volgers hebt. Het moeten kwalitatief goede volgers zijn! Dus mensen die de potentie hebben om jouw klant te worden. En daarom is die eerste zin dus zo belangrijk. Want ook al heb je 10.000 volgers, als ze al afhaken bij de eerste zin, dan heb je er niet zoveel aan. Dan heb ik liever ‘maar’ 100 volgers en een kneitergoede openingszin zodat alle 100 blijven doorkijken of lezen.

Luister mijn podcast: Eekhoornstrategie om meer resultaat uit je social media te halen

Wat zet je dan in je eerste zin?

Wat ik vaak zie – en ik trap ook echt zelf in die valkuil hoor – is dat de eerste zin vaak om jezelf draait. ‘Ik heb een leuke dag gehad want…..’ of ‘Ik heb een nieuw product’ of ‘Ik kan je helpen bij….’ of ‘Ik ga weer een training organiseren op….’ (die laatste is mijn eigen valkuil). Deze openingszinnen draaien allemaal om jou zelf. En niet om de volger. Hierbij zijn 2 argumenten belangrijk. In de eerste plaats is jouw volger vooral met zichzelf bezig. Hij of zij heeft een probleem of is op zoek naar iets en wil weten wat jij hem of haar te bieden hebt. Dat jij een leuke dag hebt gehad of een nieuw product hebt in jouw webshop; dat boeit hem of haar helemaal niet.

En in de 2de plaats klinkt het erg commercieel. Je bent iets aan het verkopen. En daar houden mensen niet zo van. Niet dat ze niets willen kopen. Mensen willen wel degelijk iets kopen. Maar het moet niet aanvoelen als verkoperig. Het moet voelen als ‘helpen’. Jij bent niet aan het verkopen maar mensen aan het helpen met het vinden van een oplossing voor hun probleem. In het geval van ‘ik organiseer weer een Coffee & Marketing Meet up’ kan ik mijn post of story beter starten met ‘Ben jij ondernemer en wil jij graag andere vrouwelijke ondernemers uit onze regio ontmoeten? Om ervaringen met elkaar uit te wisselen en je netwerk te vergroten’. Ander voorbeeldje; in plaats van ‘ik heb weer een nieuw product in mijn webshop’ kun je het ook omdraaien naar ‘Het wordt dit weekend slecht weer en heb jij zin om met jouw kids lekker te knutselen? Kijk…. dit is een knutselpakket waarmee…. enzovoort’.

Samenvatting; hoe maak je van jouw volgers klanten?

  • Zorg ervoor dat de eerste zin in jouw post of story direct pakt, zodat je meer kijkers en lezers hebt
  • Zorg ervoor dat deze niet over jou gaat maar dat het boeiend is voor jouw kijker.
  • Zorg ervoor dat je niet te verkoperig over komt, (ik zeg niet dat je niet mag verkopen!!!) maar help ze met hun probleem.

Heb jij soms het gevoel “ik doe maar wat?”

Zet jij Social Media in voor jouw onderneming, maar haal je er nog niet uit wat er in zit? Plaats je geregeld een berichtje maar zie je nog geen resultaat? Weet je wel dat je #hashtags moet inzetten maar groeit je bereik nog niet? Steek je veel tijd en energie in je social media en heeft het nog geen klanten opgeleverd? Het je soms het idee dat mensen helemaal niet op jou zitten te wachten en ben je ook beetje de lol kwijt geraakt?

Hoe fijn zou het zijn dat als de tijd en energie die jij in social media steekt ook daadwerkelijk nieuwe klanten oplevert? Dat je het algoritme snapt zodat je bereik groeit? Hoe fijn zou het zijn als je weer plezier kreeg in social media en dat het energie geeft ipv slurpt. Of dat je complimentjes van je volgers ontvangt omdat ze het interessant vinden om jou te volgen? Ik kan je daarbij helpen.

Seintje krijgen als er nieuwe blogs online staan?

Laat hier je gegevens achter en krijg een seintje als er nieuwe blogs en podcasts zijn over marketing en communicatie en je ontvangt uitnodigingen voor de Coffee & Marketing Meet ups en voor mijn live trainingen.