Waarom zou je moeten bloggen?

Waarom zou je moeten bloggen? 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Goeie vraag… waarom zou je veel tijd en energie steken in het bloggen? De meeste ondernemers zien er als een berg tegenop, stellen het uit of hebben er geen zin in en/of tijd voor. Toch blijf ik ze keer op keer adviseren om te starten met bloggen. Waarom doe ik dat? In deze blog krijg je antwoord op de vraag; waarom zou je moeten bloggen?

Bloggen is heel verstandig om meerdere redenen

Laat ik starten met ‘niets moet’. Als jij niet wil bloggen of als jij niet (meer) wil groeien als ondernemer om welke redenen dan ook, dan moet je het lekker niet doen. Maar ik vind het wel verstandig om de pen te pakken en regelmatig met een nieuwe blog te komen. Ik geef je hierbij 4 goede redenen om te gaan bloggen. En als ik het heb over bloggen, weet dan dat je dit ook kunt toepassen op bijvoorbeeld het opnemen van een video of een podcast.

1. Bloggen om als expert te worden gezien

Een heel belangrijke reden om te starten met bloggen om om je expertstatus te laten zien. Op je website vertel je vooral wie je bent, wat je doet, waarom je dat doet, waar je gesitueerd bent en wat je kost. Daaraan kan ik niet zien hoe goed jij in je werk bent. In je blogs geef je een stukje van je waarde gratis weg om het vertrouwen bij je potentiële klanten te winnen. In blogs kun je een standpunt of een mening innemen of iets heel ingewikkelds op een simpele manier uitleggen of mensen inspireren. In blogs laat je zien hoe goed jij bent in jouw vakgebied.

Denk ook nog even aan de know, like trust piramide. Deze komt regelmatig terug in mijn gratis webinars of op de Coffee & Marketing Meet ups die ik organiseer. Mensen doen pas een aankoop als je hun vertrouwen hebt gewonnen. Dat kan door het weggeven van een stukje van jouw waarde en daarvoor zijn blogs uitermate geschikt!

2. Blogs zorgen voor meer verkeer naar de website

Hoe meer blogs jij op jouw website hebt staan, hoe meer content er op jouw website staat, dus hoe hoger de kans dat jij gevonden wordt in Google. Als jij iedere week een blog publiceert, heb je na twee jaar ruim 100 extra pagina’s die gevonden kunnen worden in Google. Tenminste, als je het goed aanpakt. Daarvoor is het belangrijk dat de blogs wel goed gevonden worden in Google. Dat betekent goed nadenken over de zoekwoorden (door middel van een zoekwoordenonderzoek) en deze op een juiste manier verwerken in je blog. Wil je daar meer over weten? Neem contact met mij op want er zit een keigoede SEO specialist in mijn netwerk. Zij doet zoekwoordenonderzoek en adviseert hoe jouw website beter gevonden gaat worden in Google.

3. Blogs zorgen voor content op je social media

‘Ik weet niet wat ik op mijn social media moet zetten’ is een veelgehoorde opmerking. Mijn advies? Maak een social media plan met een contentkalender. En neem de blogs op in je contentplanning! Knip de blog ook eens in stukjes en maak er verschillende posts van. Of hergebruik een blog en maak van een blog een reel of een video. Mensen die jou volgen op social media zijn al bekend met jou maar hebben (nog) geen aankoop gedaan:

  • Door continu in beeld te blijven;
  • ze continu van nuttige en relevante informatie te voorzien;
  • door ze te helpen met het zoeken naar een oplossing voor hun probleem;
  • dus door het delen van jouw blog maak je van volgers daadwerkelijk klanten.

4. Met blogs promoot je een event of gebeurtenis

Ik gebruik zelf mijn blogs als opwarmertje voor mijn gratis webinars of de Coffee & Marketing Meet ups die ik organiseer. Mijn blogs bevatten altijd het onderwerp die ik in mijn eerstvolgende webinar of Meet up bespreek. Zo gaat het webinar van 7 oktober over bloggen. Ik leg in deze blog uit waarom je zou moeten bloggen en op het webinar zelf vertel ik waar een goede blog aan moet voldoen en hoe een blog goed gelezen gaat worden. Ik hoop dat je via deze blog geïnspireerd wordt om je op te geven :-).

Eerst mail ik mijn mailinglijst en plaats ik mijn Meet ups en webinars op mijn social media en komen daarop aanmeldingen binnen. Deze blog geeft mij de mogelijkheid om mijn mailinglijst en social media nog een keertje in te zetten en het event te promoten. Gegarandeerd dat daar weer nieuwe aanmeldingen op binnen komen die de eerste keer niet gereageerd hebben.

Ook interessant: Hoe weet je op welke blogs mensen echt zitten te wachten?

Samen een marketingplan maken?

Wil jij je marketing op orde hebben? En dat niet alleen…. Er ook weer plezier in hebben? Wil jij wel tijd en energie in marketing steken, maar ook resultaat zien? Wil je niet meer met hagel schieten, maar werken vanuit een gedegen strategie? Wil jij veel meer kennis hebben om onderbouwd te werk te gaan? Kortom; wil jij je bedrijf naar de next level brengen door de inzet van marketing? Laten we dan samen een marketingplan voor jouw bedrijf maken!

Op de hoogte blijven?

Volg mij op Facebook of Instagram

Of laat je e-mailadres achter en krijg een seintje als er nieuwe blogs en podcasts zijn over marketing en communicatie en je ontvangt uitnodigingen voor de Coffee & Marketing Meet ups en voor mijn live trainingen.