Hoe werken de gidsen op Instagram en wat kun je ermee?

Hoe werken de gidsen op Instagram en wat kun je ermee? 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Hoe werken de Gidsen op Instagram? Wat kun je met de Gidsen op Instagram? En is het iets voor jou??? Of voor jouw onderneming??

Wat kun je met de Instagram Gidsen?

Ik heb mijn eerste gids aangemaakt. Zie @susanvanschooten. In eerste instantie vond ik het lijken op de Instagram Highlights. In je Highlights of Hoogtepunten archiveer je je Stories per onderwerp. (zie mijn eerdere blog hierover hoe dat moet en hoe je een mooie omslagfoto hiervoor maakt). In je Gidsen bundel je niet je Stories, maar je Posts. Ik heb nu een gids aangemaakt voor al mijn posts die verwijzen naar een blog. Nu heb je dus al mijn Posts waarin ik mijn blogs aankondig overzichtelijk bij elkaar staan. Ik zou bijvoorbeeld ook nog een gids kunnen aanmaken met de posts die over mijzelf gaan of alle posts die over mijn dienstverlening. Of misschien heb jij wel diverse posts met reviews over jouw product of dienst, die zou je ook kunnen bundelen.

Hoe maak je een Instagram Gids aan?

  • Ga naar je eigen pagina en klik op het plusje rechts boven in beeld en klik op ‘Gids’.
  • Kies daarna voor ‘Berichten’ en vink de berichten aan die je in deze Gids wilt plaatsen.
  • Vervolgens op ‘je berichten’ (onderaan)
  • Geef je Gids een titel, eventueel een nieuwe omslagfoto en geef ook alle individuele posts een titel.
  • Als alles klaar is klik je op ‘volgende’ en daarna op ‘delen’.

Waar vind je de Instagram Gidsen?

Op je eigen pagina vind je – onder je Highlights – maar boven je foto’s – verschillende icoontjes, waaronder het icoontje voor de gidsen. Zie de printscreen hieronder.

Wat kun je met de Instagram gidsen?

Is dit het dan? Zijn je Gidsen bedoeld voor het overzichtelijk bundelen van je eigen posts? Nee niet alleen….. Bij het aanmaken van de Gidsen, heb je gezien dat je 3 mogelijkheden hebt. Namelijk het samenbrengen of het archiveren van je eigen post, maar ook het bundelen van producten en plaatsen. Van jezelf of van anderen!

Producten en Plaatsen in je Instagram gidsen

Je zou bijvoorbeeld een Gids kunnen maken voor jouw favoriete restaurants. Leuk om ze eens in de spotlights te zetten. Of je favoriete beauty-adresjes, met daarin je kapper, je schoonheidsspecialist en je pedicure. Of je bundelt je favoriete kledingwinkels.

En zo werkt het ook voor de producten. Verkoop jij al jouw producten via Instagram? Zo ja, dan heb jij dus al een productenpagina aangemaakt waar mensen jouw producten kunnen bewonderen. En zo hebben anderen de mogelijkheid om jouw producten toe te voegen in hun Gidsen. Zo maak je bijvoorbeeld via jouw Gids een heel handig verlanglijstje voor Sinterklaas of Kerst. Of kun je aan andere laten zien wat jouw favoriete producten zijn.

Leuke voorbeelden van Instagram Gidsen

Ik heb gezocht naar leuke voorbeelden van Gidsen, maar omdat het zo nieuw is, ben ik nog nauwelijks iets tegen gekomen. De Etos heeft bijvoorbeeld een Gids gemaakt met de leukste Decembercadeaus onder de 15 euro. Maar zelfs grote ketens hebben nog geen Gids aangemaakt. Als ik de komende tijd leuke voorbeelden tegenkom, dan zal ik deze met je delen in mijn Stories. Ben jij al een leuk voorbeeld tegen gekomen?

De Instagram Gidsen Samengevat

Met de Instagram Gidsen kun je je eigen posts bundelen en kun je je favoriete plaatsen en producten (van anderen of van jezelf) bundelen.

Veel succes! En nogmaals, deel leuke voorbeelden met mij!

Meer handige tips over online communicatie en marketing ontvangen?

Volg me dan op Instagram en Facebook! Verder ben je van harte uitgenodigd op mijn koffie-ochtenden voor moeders met een business uit Dronten. Tijdens deze koffie-ochtenden maak je kennis met andere moeders uit Dronten die werken als zelfstandige ondernemer, deel je ervaringen met elkaar uit én geef ik een interessante presentatie. Een gezellige manier om te netwerken en elkaar te supporten. Lees meer >