6x waarom e-mailmarketing inzetten voor je onderneming

6x waarom e-mailmarketing inzetten voor je onderneming 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Ik wilde een blog schrijven over e-mailmarketing en ik zat te dubben waar ik het precies over ga hebben. Wat zijn de voordelen zijn van e-mailmarketing ten opzichte van social media? Hoe zorg je ervoor dat je e-mails geopend worden? Welk e-mailpakket raad ik aan? Hoe koppel je je website of je webshop aan een e-mailpakket?

Maar weet je….  veel ondernemers denken dat e-mailmarketing niets voor hen is. Dus misschien moet ik eerst eens  de voordelen van e-mailmarketing op een rijtje zetten. Voegt e-mailmarketing iets toe aan jouw onderneming? Laten we daar mee beginnen.

In deze blog krijg je antwoord op de vraag; waarom zou je e-mailmarketing moeten inzetten voor jouw onderneming?

1. Met e-mails bereik je al jouw (potentiële) klanten

Als je een bericht plaatst op je social media, dan zullen niet alle volgers jouw bericht daadwerkelijk zien. Slechts een deel van jouw volgers gaat jouw bericht in zijn of haar tijdlijn zien. Als je een e-mail stuurt naar jouw e-mailbestand, weet je zeker dat alle e-mails aankomen. (of de mails geopend en gelezen worden is natuurlijk een ander verhaal) Je bereikt dus alle (potentiële) klanten. Nog een bijkomend voordeel. Met e-mailmarketing blijf je baas over je eigen data. Je facebook of instagram account kan morgen wel opgeheven worden zonder dat jij daar iets over te zeggen hebt.

2. Met e-mailmarketing kun je segmenteren

Ik ben niet zo’n voorstander van de ouderwetse maandelijkse nieuwsbrief. Daarmee bedoel ik zo’n nieuwsbrief die je op een vast moment in de maand naar je hele bestand stuurt bomvol met nieuwtjes en acties of andere informatie. Groot voordeel van e-mailmarketing is dat je kunt segmenteren. Plaats je klanten of potentiële klanten in verschillende segmenten en bied informatie op maat aan. Trouwe klanten stuur je andere informatie dan klanten die 3 jaar geleden hun laatste aankoop hebben gedaan. Of oudere klanten stuur je andere informatie dan jonge klanten. Segmenten maak je op basis van kenmerken. Dat kan te maken hebben met hun koopgedrag of juist met eigenschappen zoals hun leeftijd, geslacht of woonplaats. Of misschien heb jij wel particuliere klanten en daarnaast organisaties waar je mee samenwerkt en die je graag aan je wilt binden.

3. E-mail automation – op het juiste moment de juiste content

Ik sta bekend als iemand die continu roept dat je het meeste resultaat haalt als je de juiste content op het juiste moment aan de juiste klant aanbiedt. Dat heeft te maken met de customer journey. Op ieder moment in hun klantreis hebben ze andere behoeftes en uitdagingen. Als jij ze in de juiste fase met de juiste content benaderd, dan heb je simpelweg meer succes. Met e-mail automations ben je super relevant op het juiste moment! Denk aan een kortingscode vlak voor hun verjaardag, een welkomstmail aan nieuwe klanten, een mail hoe je een bepaald product gebruikt of hoe je een dienst implementeert nadat ze de aankoop hebben gedaan. Allemaal voorbeelden van op het juiste moment met de juiste content komen. Dat kan met e-mail automation.

Hoe weet je of je op het juiste moment de juiste content biedt? Lees het hier

4. Met e-mails bouw je een band op

Nog zo iets wat ik continu roep; Bouw eerst een band op met je (potentiële) klanten voordat je ze een aanbod doet. Dat heeft te maken met de know, like trust factor. Mensen moeten je eerst leren kennen, dan leuk vinden, dan vertrouwen en daarna doen ze pas een aankoop bij jou. Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten nodig voordat mensen een aankoop bij je doen. Als mensen zich inschrijven voor jouw e-maillijst, zijn ze al een stukje verder op de know/like/trust piramide. Wauw, dat heb je al voor elkaar gekregen met je andere communicatiemiddelen zoals je social media en je website. Nu aan jou de taak om ze nog een stukje verder op de piramide te krijgen door middel van de e-mails die jij ze gaat sturen.

Voor het verzenden van e-mails gebruik ik Mailchimp. Lees hier waarom ik zo enthousiast ben over Mailchimp.

5. Leer je doelgroep kennen aan de hand van resultaten van je e-mailmarketing

Ik ben van nature heel analytisch ingesteld. Daarom past online marketing zo goed bij mij, want alles is altijd te meten. I love it! Dat geldt dus ook voor e-mailmarketing; Hoe vaak wordt een bericht geopend, wie klikken er op door, waar wordt het meeste op geklikt, hoeveel mensen schrijven zich uit enzovoort enzovoort. Hierdoor leer jij je doelgroep nog beter kennen. Wat vinden ze interessant? Wat vinden ze niet interessant? Waar klikken ze op door? Of waarbij schrijven ze zich uit? Doe iets met deze resultaten. Maak iedere e-mail weer een stukje beter op basis van de resultaten uit het verleden. Pas je aanbod aan op hun interesses!

6. Funnels als onderdeel van je marketingstrategie

Dat ik fan ben van funnels, is geen geheim. Een funnel is (bijvoorbeeld) een serie e-mails die mensen krijgen als ze iets op jouw website (gratis) gedownload hebben of als ze een aankoop hebben gedaan. Ze krijgen dan een reeks mailtjes verspreid over een x aantal dagen/weken waarin je een band met ze opbouwt en een aanbod doet. Dat ga je natuurlijk niet handmatig doen, maar dat stel je eenmalig in. Je bepaalt zelf hoe geavanceerd je dat doet. Zo kun je zij-takken maken voor mensen die een bepaalde e-mail niet hebben geopend of die op een bepaalde button hebben geklikt, maar (nog) geen aankoop hebben gedaan. Funnels vallen ook in de categorie “op het juiste moment met de juiste content komen” en met funnels klim je ook omhoog in de know, like, trust piramide.

Ik hoop dat ik je heb kunnen enthousiasmeren over e-mailmarketing.

Coffee & Marketing Meet up voor vrouwelijke professionals

Ik organiseer Coffee & Marketing Meet ups voor vrouwelijke professionals uit de regio Dronten, Lelystad, Harderwijk, Kampen, Nunspeet, Zeewolde, Noordoostpolder, Elburg of omgeving. Wil jij andere ambitieuze vrouwelijke professionals uit onze regio ontmoeten? Wil je je netwerk uitbreiden? Samenwerken? Meer leren over marketing? Wees Welkom >

Op de hoogte blijven?

Volg mij op Facebook of Instagram. Of laat je e-mailadres achter en krijg een seintje als er nieuwe blogs en podcasts zijn over marketing en communicatie en je ontvangt uitnodigingen voor de Coffee & Marketing Meet ups en voor mijn live trainingen.