Zelf nieuwsbrieven versturen naar je klanten

Zelf nieuwsbrieven versturen naar je klanten 1024 769 Susan van Schooten Communicatie

Tijdens deze Corona-Crisis heb ik meer e-mailingen verstuurd in twee maanden dan in de afgelopen twee jaar. Deze crisis zorgt ervoor dat we graag in verbinding blijven met onze achterban en dat we ook veel te melden hebben. Bijvoorbeeld een interne mailing van Samen Sterk Zorg met daarin het Corona-protocol of een mailing van Kapsalon Haarsucces waarin Thuisverfpakketjes worden gepromoot.

Mailchimp

Ik gebruik eigenlijk altijd Mailchimp voor het verzenden van mailingen. Ik geloof dat ik 9 Mailchimpaccounts heb, voor verschillende opdrachtgevers. Mailchimp is handig, gebruikersvriendelijk en voor kleine bedrijven gratis. Pas wanneer je meer dan 2 duizend e-mailadressen hebt, ga je betalen. Maar dat is zeker de moeite waard als je ziet wat je er voor terug krijgt.

Prijs / kwaliteitverhouding

Als eerste dus de prijs in verhouding met het gemak. Ja het is Engels, maar ze gebruiken hele simpele teksten en afbeeldingen, dus iedereen begrijpt het. Eigenlijk is het zo gebruikersvriendelijk dat je helemaal geen tekst hoeft te lezen…. daar kunnen veel websites nog van leren!

Volledig je eigen huisstijl

Je maakt met een paar klikken je eigen nieuwsbrief aan, volledig in je eigen huisstijl. Een tekstvlak, een filmpje, een leuke afbeelding…. Of teksten in twee kolommen naast elkaar of een gekleurd vak… een foto boven de tekst of een foto naast de tekst. Je bepaalt het helemaal zelf. De mogelijkheden zijn eindeloos. Bovendien zie je ook direct hoe je mail op de mobiel eruit komt te zien, want verreweg de meeste mensen lezen hun mail op de mobiele telefoon. Ook kleuren, foto’s en lettertype bepaal je helemaal zelf. Er zit een simpel programma in waarmee je foto’s heel basic kunt bewerken. Kortom, je hebt vrij snel een mailing in elkaar geflanst die er super professioneel uit ziet. Iedereen kan het!

Je adressenlijst

Met slechts een paar klikken, upload je je eigen adressenlijst in Mailchimp. Maar nog beter…… je kunt je database koppelen aan Mailchimp. Dat is wel een beetje ingewikkeld maar je websitebouwer kan dat vrij snel doen. Dat kost misschien een paar tientjes, maar dat verdien je snel terug omdat het simpelweg tijd bespaart. Nieuwe klanten en adreswijzigingen in je database worden namelijk automatisch gewijzigd in Mailchimp. Als het koppelen niet lukt, dan moet je dus voor iedere mailing een nieuwe adressenlijst uploaden en dat is om verschillende redenen niet handig. De belangrijkste reden is dat je afgemelde e-mailadressen handmatig moet verwerken. Als mensen zich in het verleden hebben afgemeld voor jouw mailing, mag je hem of haar niet opnieuw mailen, dus dat moet je dan echt handmatig verwerken! Gewoon koppelen dus!

Resultaten analyseren

Als je een mailing verzonden hebt, ben je natuurlijk razend nieuwsgierig naar het resultaat. Mailchimp helpt je hierbij. Je ziet hoeveel mensen de mailing hebben geopend, hoe vaak je mailing is gebounced, hoeveel mensen zich hebben afgemeld, hoeveel er is doorgeklikt en op welke link het vaakst… Meten = weten dus kun jij je mailing de volgende keer optimaliseren aan de hand van de resultaten van je vorige mailings. Veel bedrijven bellen na, dat is commercieel interessant. In Mailchimp zie je exact wie de mailing heeft geopend. Deze mensen ga je natuurlijk als eerste nabellen voor de grootste winkans.

Relevante mailings

De ouderwetse nieuwsbrief die je eens per maand stuurt, komt bijna niet meer voor. Relevante mailings, dus mailings die je ontvangt op het moment dat het voor jou relevant is, scoren gewoon veel en veel beter. Denk aan een mailing met een kortingscode op je verjaardag, een welkomstmail als je je net hebt aangemeld of een mailing die je ontvangt als je een bepaalde pagina op de website hebt bezocht….. In Mailchimp stel je zulke mailingen in. Ik ben persoonlijk dol op deze mailingen puur omdat ze goed scoren. En als ze niet goed scoren, pas je ze weer aan. Beetje spelen totdat je een goed resultaat hebt! Een voorbeeldje… Bij Waarneembemiddeling.nl (een platform voor huisartsen) heb ik tig van dit soort mailingen ingericht… bijvoorbeeld een mailing over praktijkovername die een huisarts ontvangt als hij of zij de 60ste verjaardag bereikt. Of een mailing naar huisartsen in opleiding enkele maanden voor hun afstudeerdatum. Voor de ontvanger zijn deze mailingen relevant en dus is de conversie hoger. In Mailchimp heten deze relevante mailings ‘Automation’.

En wat nog meer?

Ik kan nog uren doorgaan over Mailchimp, want ik ben oprecht fan van dit platform. Zo kun je ook landingpages maken, je mailings op een bepaald tijdstip inplannen, je mailing in batches versturen, je mailings personaliseren….. ach er valt nog zoveel te weten. De belangrijkste voordelen heb ik wel genoemd. Open een gratis account en speel er eens mee…. Je kunt mij natuurlijk ook altijd bellen als je vragen hebt.