Hoe je uitzoekt waar je websitebezoekers vandaan komen

Hoe je uitzoekt waar je websitebezoekers vandaan komen 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

De meeste organisaties gebruiken alle social media kanalen just to be sure! Baat het niet, dan schaadt het niet…. en onder het motto, dan weet je zeker dat je niemand mist. Als het lukt qua tijd en als je het ook leuk vindt, moet je dat gewoon lekker blijven doen :-). Maar….. het zou wel handig zijn om te weten welk social media kanaal nu de meeste bezoekers naar je website trekt. Stel dat je 80% uit Pinterest haalt en maar 1% uit Facebook, waar ga je dan meer energie (en ook geld) in stoppen? Juist!

Google Analytics

Wist je dat dat heel makkelijk is? Als het goed is, was je al wel zo slim om je website te koppelen aan Google Analytics. Zo niet, dan moet je je webbouwer direct vragen om dat alsnog te doen. Je kunt alleen niet achterstallig gegevens opzoeken, dus dan moet je weer even een paar weken of maanden wachten totdat je genoeg data hebt verzameld.

Je websitebezoekers

Als je inlogt bij Analytics, ga je naar Gedrag en dan Overzicht. Bovenin de pagina vul je een tijdsperiode in. Vul daar een flinke periode in, bijvoorbeeld het afgelopen jaar. Als je iets naar beneden scrolt, zie je daar je top 10 aan meest bezochte pagina’s staan. Je kunt er ook nog een top 25 van maken als je wilt. Dat is al interessant om te zien hè? Welke pagina’s op je website nu het meest worden bekeken. Logischerwijs staat de home altijd hoog in de top 10, maar welke pagina’s nog meer? En hoe vaak worden ze dan bekeken? Staan er verrassingen tussen?

Waar komen je bezoekers vandaan?

Dan gaan we nu kijken waar de websitebezoekers vandaan komen. Van welke pagina wil je dat weten? Bijvoorbeeld van je laatste blog? Klik de betreffende blog aan en klik vervolgens de Secundaire Dimensie aan. Typ in het zoekveldje Bron/Medium en klik aan. Vervolgens wordt het aantal bezoekers uitgesplitst in verschillende categorieën, bijvoorbeeld je verschillende social media kanalen, maar ook google of een directe bezoeker. Dit kun je ook bij andere pagina’s doen. Ga weer 1 pagina terug en klik de betreffende pagina aan. Zoek weer op Bron/Medium en zie het resultaat.

Het kan ook nog op een andere manier

Als je niet voor 1 specifieke pagina wilt kijken waar de bezoekers vandaan komen, maar voor je website in het algemeen, dan ga je naar Acquisitie en vervolgens naar Alle Verkeer en dan naar Kanalen. Vergeet niet om eerst de datum boven in beeld goed te zetten. Vervolgens zie je hoeveel procent van je bezoekers binnen komt via social media, hoeveel direct en hoeveel via een zoekmachine. Als je op social media klikt, dan zie je een uitsplitsing per kanaal. 

Ik ben benieuwd wat jij ontdekt…. Vertel het me!

Meer weten?

Vraagje: zou jij interesse hebben als ik je een keer de basis van Google Analytics uitleg? Niet heel ingewikkeld en mega de diepte in, maar dat je zelf dit soort handige weetjes kunt opzoeken en er je voordeel mee kunt doen? Laat het me weten… Ik zit te denken aan een online beginnersles Analytics van 1 uur. Ben benieuwd naar jouw mening. (je zit er niet aan vast hoor)