Hoe je uitzoekt waar je websitebezoekers vandaan komen
Hoe je uitzoekt waar je websitebezoekers vandaan komen https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2020/10/IMG_3764_-1024x768.jpg 1024 768 Susan van Schooten Communicatie Susan van Schooten Communicatie https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2020/10/IMG_3764_-1024x768.jpgDe meeste organisaties gebruiken alle social media kanalen just to be sure! Baat het niet, dan schaadt het niet…. en onder het motto, dan weet je zeker dat je niemand mist. Als het lukt qua tijd en als je het ook leuk vindt, moet je dat gewoon lekker blijven doen :-). Maar….. het zou wel handig zijn om te weten welk social media kanaal nu de meeste bezoekers naar je website trekt. Stel dat je 80% uit Pinterest haalt en maar 1% uit Facebook, waar ga je dan meer energie (en ook geld) in stoppen? Juist!
Hoe vind je in Google Analytics waar je bezoekers vandaan komen?
Wist je dat je heel makkelijk in Google Analytics kunt vinden vanuit welk kanaal je bezoekers vandaan komen? Als het goed is, was je al wel zo slim om je website te koppelen aan Google Analytics. Zo niet, dan moet je je webbouwer direct vragen om dat alsnog te doen. Je kunt alleen niet achterstallig gegevens opzoeken, dus dan moet je weer even een paar weken of maanden wachten totdat je genoeg data hebt verzameld. Google Analytics is gratis!
Waar staat dat in Google Analytics?
Als je inlogt bij Analytics, ga je naar Gedrag en dan Overzicht. Bovenin de pagina vul je een tijdsperiode in. Vul daar een flinke periode in, bijvoorbeeld het afgelopen jaar. Als je iets naar beneden scrolt, zie je daar je top 10 aan meest bezochte pagina’s staan. Je kunt er ook nog een top 25 van maken als je wilt. Dat is al interessant om te zien hè? Welke pagina’s op je website nu het meest worden bekeken. Logischerwijs staat de home altijd hoog in de top 10, maar welke pagina’s nog meer? En hoe vaak worden ze dan bekeken? Staan er verrassingen tussen?
Waar komen je bezoekers vandaan op pagina niveau?
Dan gaan we nu kijken waar de websitebezoekers vandaan komen. Van welke pagina wil je dat weten? Bijvoorbeeld van je laatste blog? Klik de betreffende blog aan en klik vervolgens de Secundaire Dimensie aan. Typ in het zoekveldje Bron/Medium en klik aan. Vervolgens wordt het aantal bezoekers uitgesplitst in verschillende categorieën, bijvoorbeeld je verschillende social media kanalen, maar ook Google of een directe bezoeker. Dit kun je ook bij andere pagina’s doen. Ga weer 1 pagina terug en klik de betreffende pagina aan. Zoek weer op Bron/Medium en zie het resultaat.
Waar komen je bezoekers vandaan op algemeen niveau?
Als je niet voor 1 specifieke pagina wilt kijken waar de bezoekers vandaan komen, maar voor je website in het algemeen, dan ga je naar Acquisitie en vervolgens naar Alle Verkeer en dan naar Kanalen. Vergeet niet om eerst de datum boven in beeld goed te zetten. Vervolgens zie je hoeveel procent van je bezoekers binnen komt via social media, hoeveel direct en hoeveel via een zoekmachine. Als je op social media klikt, dan zie je een uitsplitsing per kanaal.
Ik ben benieuwd wat jij ontdekt…. Vertel het me!
Meer handige tips over online communicatie en marketing ontvangen?
Volg me dan op Instagram en Facebook! Verder ben je van harte uitgenodigd op mijn koffie-ochtenden voor moeders met een business uit Dronten. Tijdens deze koffie-ochtenden maak je kennis met andere moeders uit Dronten die werken als zelfstandige ondernemer, deel je ervaringen met elkaar uit én geef ik een interessante presentatie. Een gezellige manier om te netwerken en elkaar te supporten. Lees meer >