Hoe laat je je marketing doorlopen tijdens vakantie?
Hoe laat je je marketing doorlopen tijdens vakantie? https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2022/07/strandbal-1024x683.jpg 1024 683 Susan van Schooten Communicatie Susan van Schooten Communicatie https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2022/07/strandbal-1024x683.jpgDe zomervakantie staat voor de deur. Tijd om uit te rusten en weer op te laden. Maar…. het is natuurlijk niet de bedoeling om je marketing – en daarmee de aanwas van nieuwe klanten – de komende weken stil te laten liggen.
Je marketing doorlaten lopen terwijl je zelf op het strand ligt. Kan dat? Jazeker. Ik doe het ook en als ik het kan… dan kan jij het ook! Hoe dan?
Uitrusten en opladen
Laat ik beginnen met adviseren om vooral lekker uit te rusten en op te laden. Dat is niet alleen goed voor jou als mens, maar ook voor jouw onderneming. Altijd maar aan staan, altijd maar content maken, het mag ook wel eens uit hoor. Dat is helemaal niet erg. Juist als je vrij bent, heb je daarna weer genoeg energie om tot de kerstvakantie lekker te knallen. Juist als je helemaal uit staat, komen er weer creatieve ideeën opborrelen die je anders misschien niet had gehad. Dus voor jouw onderneming is het ook hartstikke goed dat je regelmatig vakantiedagen opneemt en lekker je computer uit laat. Echt doen dus!
Content in de zomervakantie
Moet je dan helemaal niets qua marketing doen in je vakantie? Nee dat is niet verstandig. Want je potentiële klanten hebben niet allemaal vakantie. Of niet allemaal tegelijk met jou vakantie. Het ligt natuurlijk een beetje aan wie jouw doelgroep is, maar niet veel Nederlanders hebben de volledige 6 weken in het hoogseizoen vrij. En daarbij… ook op vakantie blijven mensen naar hun schermpje kijken. Juist dan! Dan hebben ze tijd om lekker te scrollen en zien ze van alles voorbij komen. Juist dan hebben ze tijd om een interessante nieuwsbrief of blog te lezen of om lekker te shoppen in een webwinkel. En er is waarschijnlijk weinig concurrentie 🙂
Hoe weet je nu dat klanten echt op jou zitten te wachten?
Goede voornemens net als op 1 januari
Na de zomervakantie hebben mensen – net als op 1 januari – goede voornemens. Voornemens om meer quality time door te brengen met hun geliefden, om gezonder te leven, om het roer helemaal om te gooien, om minder stress te hebben enzovoort. Herkenbaar? Ook zijn ze na de zomervakantie op zoek naar een nieuwe garderobe voor het najaar. Een nieuw interieur en woonaccessoires worden ook vaak in september geshopt. Verkoop jij een product of dienst die past bij deze goede voornemens? Dan is september de tijd om te knallen. Maar….. mensen kopen ook pas als ze meerdere contactmomenten met je hebben gehad. Gemiddeld zo’n 7 contactmomenten. Bijna niemand koopt een product of dienst in het eerste contactmoment. Ze moeten immers door de know, like, trust piramide. Dus als jij in de zomer niet begint met een band op te bouwen met je potentiële klanten, dan ga jij in september de bal niet inkoppen. Een gemiste kans.
Dus aan de bak!
Het leuke van online marketing is dat (bijna) alles vooraf in te plannen is. Terwijl jij op het strand ligt, lopen de campagnes gewoon door. Hoe dan? Lees verder….
Social media in de zomervakantie
Via business.facebook.com plan jij vooraf je social media posts in. Zowel voor Instagram als voor Facebook. Even iets in voren werken, zorgen dat er interessante posts klaar staan en je social media loopt de komende weken dus gewoon door. Heb jij geen tijd meer gehad om nieuwe posts te maken? Hergebruik oude posts en steek ze in een nieuw jasje. Of pak een oude blog erbij en knip deze op in 1 of meerdere posts.
Via business.facebook.com plan je ook story’s vooraf in. Echter zonder linkje of zonder gifje, want dat kan helaas (nog) niet. Als dat voor jou geen probleem is, plan dan de story’s lekker vooraf in. Je maakt mooie story’s in Canva, op het juiste formaat en plant deze via de agenda van business.facebook.com in. Ook voor Instagram.
Wil je toch een story handmatig plaatsen omdat je er een linkje in wil zetten? Wat ik doe, is dat ik ‘m helemaal klaar zet in “concepten”, een reminder in mijn agenda zet, en op de dag zelf alleen nog maar op de ‘plaats’ button hoeft te klikken. Dat is gelukkig maar een paar seconden werk.
Online advertenties en funnels
Het grote voordeel van online advertenties en funnels is dat deze volledig geautomatiseerd zijn. Het kost even tijd om alles in te stellen en je werkt met betaalde programma’s dus er zijn wel kosten aan verbonden (= een hele goede investering, dus zie dat als investering ipv kosten!), maar daarna werken ze voor jou! Zonder dat je er omkijken naar hebt. Nou… dat is niet helemaal waar. Advertenties en funnels moeten continu geoptimaliseerd worden. Je kunt ze altijd weer een stukje beter maken. Door verschillende teksten, foto’s en buttons uit te proberen. Waardoor ze nog beter presteren. Maar ze even 3 weken “met rust laten” is geen probleem. Kun jij lekker op vakantie! En als je terug komt van vakantie, hebben jouw advertenties en funnels voor nieuwe klanten gezorgd.
Bloggen en nieuwsbrieven
Mensen scrollen vaak op hun schermpje terwijl ze in de tuin of aan het zwembad chillen. Kijk maar om je heen. Dus als jij komt met een interessante blog of nieuwsbrief waarin je ze handige tips geeft voor een probleem waar ze momenteel tegenaan lopen…. dan lezen ze je blog. Ook als ze op vakantie zijn. Een podcast luisteren? Op vakantie heb je er eindelijk tijd voor. En er is waarschijnlijk minder concurrentie. Dus net als met social media; werk iets in voren en zet blogs, podcasts, video’s alvast klaar en plan de nieuwsbrieven in.
Houd je statistieken in de gaten
In Facebook of Instagram – maar ook in Google Analytics of in de statistieken van je e-mailprogramma of je podcastprogramma bekijk je achteraf hoe jouw content heeft gescoord. Dat is – voor 2 redenen- handig om te weten. Content die niet goed heeft gescoord en dus weinig gelezen / gezien / geluisterd / geopend is, ga je in het najaar nog een keertje gebruiken. In een iets ander jasje of met een iets ander sausje. Dan heb je het niet voor niets gemaakt. Heeft je content deze zomer wel goed gescoord? Dan heb je het ook niet voor niets gemaakt! En weet je wat je te doen staat voor 2 weken kerstvakantie en voor de zomervakantie volgend jaar.
Conclusie; je doet het nooit voor niets.
Marketingplan voor het najaar
De zomervakantie is ook het perfecte moment om je doelen voor het najaar te (her)formuleren en om een plan te maken om deze doelen te halen. Na de zomervakantie heb je immers nog 4 maanden om te knallen voordat het jaar voorbij is. Dus heb jij je doelen nog niet gehaald en ben je bang dat je ze ook niet meer gaat halen? Of heb jij niet eens doelen? Maak een goed actieplan voor de laatste maanden van het jaar. Misschien heb jij ook wel een goed voornemen en wil jij stoppen met ‘zomaar iets doen’ en veel meer kennis krijgen van marketing. En wil jij een dijk van een marketingplan opstellen? Vanaf nu werken vanuit een gedegen strategie om zo te groeien met je onderneming? Ik kan je helpen
Meer handige tips over online communicatie en marketing ontvangen?
Volg me dan op Instagram en Facebook! Of laat je e-mailadres achter en krijg een seintje als er nieuwe blogs en podcasts zijn over marketing en communicatie en je ontvangt uitnodigingen voor de Coffee & Marketing Meet ups en voor mijn live trainingen.
Coffee & Marketing Meet up voor vrouwelijke professionals uit de regio Dronten, Lelystad, Zeewolde, Kampen, Noordoostpolder, Elburg, Nunspeet, Harderwijk
Verder ben je van harte uitgenodigd voor mijn Coffee & Marketing Meet ups voor vrouwelijke professionals in de regio Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Zwolle en Harderwijk. De Coffee & Marketing Meet up is een combinatie van koffie, inspiratie en professionele groei. Een verbinding met gelijkgestemde vrouwen die net als jij streven naar succes in marketing en business. Lees meer >