Waarom niet alleen maar zenden op social media?
Waarom niet alleen maar zenden op social media? https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2020/09/IMG_3188-kopie-984x1024.jpg 984 1024 Susan van Schooten Communicatie Susan van Schooten Communicatie https://susanvanschooten.nl/wp-content/uploads/2020/09/IMG_3188-kopie-984x1024.jpgIk zag laatst een supergave stoel op Instagram voorbij komen en ik had een berichtje in de comments achter gelaten met de vraag of je deze stoel per 2 of ook per 1 kan bestellen. (moet ik even erbij uitleggen dat je stoelen heel vaak verplicht in tweetallen moet kopen, maar ik wilde er maar 1). En wat denk je??? Nooit reactie gehad! Kun je je voorstellen dat je de bakker in loopt en vraagt of hij nog croissantjes heeft en hij gewoon geen antwoord geeft en je volledig negeert? In een winkel zou dat heel raar zijn, sterker nog verschrikkelijk onbeleefd! Je zou er toch nooit meer naar toe gaan? Maar online gebeurt het ontzettend vaak. Nu ik bezig ben met de ontwikkeling van mijn cursus Zakelijk Instagrammen ben ik er op gaan letten en ik zie het continu gebeuren. Bedrijven die alleen maar zenden, zenden, zenden en jawel zenden.
Eenrichtingsverkeer of toch tweerichtingsverkeer op Instagram?
Ik dacht… hoe kan dat toch? Dat het gek is om mensen in een winkel te negeren, maar dat het online blijkbaar heel normaal is. Zou de oorzaak liggen in het feit dat we nog niet gewend zijn aan tweerichtingsverkeer? Zouden veel ondernemers nog steeds in 1990 leven? (en voor wie denkt dat het onlangs nog 1990 was… dat is 30 jaar geleden, ja ik schrok ook!). Vroeger had je alleen maar eenrichtingsverkeer. Een TV-commercial, een advertentie in een tijdschrift, een poster bij de plaatselijke supermarkt of een flyer die je neerlegde op druk bezochte plekken. Eigenlijk waren beurzen en congressen de enige plek waar je met je klanten in contact kwam en die had je hooguit 2x per jaar. Of de klant moest zelf de telefoon pakken en jou bellen met een vraag. Dan had je eindelijk contact. Grote bedrijven hadden klantenpanels waar ze nieuwe plannen toetsten, maar de kleine ondernemer had dat natuurlijk niet.
Social media is geschikt voor tweerichtingsverkeer
Het is nu 2020 en nu hebben we al heel lang social media. Facebook is opgericht in 2004 en Instagram in 2010, dus we gebruiken het echt al wel een tijdje hoor! Naast het feit dat social media “gratis” is en naast het feit dat social media “makkelijk” is (tussen aanhalingstekens, maar daar zal ik wel een keertje een andere blog over schrijven) is het grootste voordeel dat je echt in contact komt met je klanten. Je kunt vragen stellen, je kunt ideeën toetsen, je bouwt een band op en je kunt direct op klachten reageren. (al vind ik dat je met een klacht beter gewoon de telefoon kunt pakken en de klantenservice bellen, dan dat je je klacht direct openbaar op social media zet, maar goed). Al die voordelen zijn gratis en voor niets! Dus pak die voordelen dan ook.
Via social media kom je in contact met je klanten
Ik weet niet meer bij wie het was, maar ik heb iets voorbij zien komen van iemand die yogakleding ontwerpt en zij was bezig met een nieuwe kledinglijn. Ze vroeg in haar stories of haar volgers de voorkeur hebben voor zwart of voor blauw. Bam…. 90% koos voor blauw! Ook zag ik een bericht voorbij komen van een restaurant, zij serveerden een bepaald gerecht met peterselie erover heen gestrooid, maar ze vroegen zich af of je het gerecht liever met of zonder peterselie wilde eten. Veel mensen houden blijkbaar niet van peterselie. Ik heb geen idee meer wat de uitslag was, maar wel super slim om dit even te toetsen.
Ander voorbeeldje
Vlak voor de zomervakantie deed ik een detoxkuur van in totaal 7 dagen (inclusief pretox en aftertox). Ik heb iedere dag op social media gepost hoe het met mij gaat, wat ik mocht eten en drinken en wat ik er van vond. Ik heb iedere dag het bedrijf getagd waar ik de detox heb besteld… En wat denk je? Geen enkele reactie. Ze hebben me niet een keer succes gewenst, niet een keer een duimpje omhoog gedaan of niet een keer gevraagd hoe het met me gaat. Ze hebben niet gevraagd of ik nog tips heb of ik tegen bepaalde zaken was aangelopen of alle informatie vooraf duidelijk was. Nul komma nul. Na mijn bestelling heb ik niets meer van ze vernomen. Ze hadden gratis alles bij mij mogen checken of aan klantenbinding kunnen doen, zich kunnen profileren als een warm bedrijf dat jou ook nog steunt nadat de betaling heeft plaatsgevonden. Ze hadden van mij een ambassadeur kunnen maken. Gemiste kans.
Investeren in klantrelatie levert geld op
Los van het feit dat het gewoon onbeleefd is om niet te reageren, is het dus ook dom! Je loopt geld mis, omdat je niet reageert. Je had gewoon een stoel kunnen verkopen. Steek je zo ontzettend veel tijd en energie in je social media, ga je uiteindelijk heel hard roepen dat het niets oplevert. Dat komt omdat je het platform gebruikt om te zenden en niet om te ontvangen. Je kunt doen aan klantenbinding en je hebt (als klein bedrijf) eindelijk een klantenpanel waar je ideeën kunt toetsen.
Meer handige tips over online communicatie en marketing ontvangen?
Volg me dan op Instagram en Facebook! Verder ben je van harte uitgenodigd op mijn koffie-ochtenden voor moeders met een business uit Dronten. Tijdens deze koffie-ochtenden maak je kennis met andere moeders uit Dronten die werken als zelfstandige ondernemer, deel je ervaringen met elkaar uit én geef ik een interessante presentatie. Een gezellige manier om te netwerken en elkaar te supporten. Lees meer >