Nieuw op Instagram; Gidsen

Nieuw op Instagram; Gidsen 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Heb jij al gezien dat Instagram er momenteel iets anders uitziet? En dat er een nieuwe functie is, namelijk de Gidsen. Ik vond het zelf een beetje een stoffig woord, dus ik was niet gelijk dolenthousiast, maar ik ben er vandaag toch even ingedoken. Wat kun je met de Gidsen? En is het iets voor jou??? Of voor jouw onderneming??

Wat kun je met de Instagram Gidsen?

Ik heb mijn eerste gids aangemaakt. Zie @susanvanschooten. In eerste instantie vond ik het lijken op de Instagram Highlights. In je Highlights of Hoogtepunten archiveer je je Stories per onderwerp. (zie mijn eerdere blog hierover hoe dat moet en hoe je een mooie omslagfoto hiervoor maakt). In je Gidsen bundel je niet je Stories, maar je Posts. Ik heb nu een gids aangemaakt voor al mijn posts die verwijzen naar een blog. Nu heb je dus al mijn Posts waarin ik mijn blogs aankondig overzichtelijk bij elkaar staan. Ik zou bijvoorbeeld ook nog een gids kunnen aanmaken met de posts die over mijzelf gaan of alle posts die over mijn cursus Zakelijk Instagrammen gaan. Of misschien heb jij wel diverse posts met reviews over jouw product of dienst, die zou je ook kunnen bundelen.

Hoe maak je een Gids aan?

  • Ga naar je eigen pagina en klik op het plusje rechts boven in beeld en klik op ‘Gids’.
  • Kies daarna voor ‘Berichten’ en vink de berichten aan die je in deze Gids wilt plaatsen.
  • Geef je Gids een titel, eventueel een nieuwe omslagfoto en geef ook alle individuele posts een titel.
  • Als alles klaar is klik je op ‘volgende’ en daarna op ‘delen’.
  • Best makkelijk dus, je moet het alleen even weten te vinden.

Waar vind je de Gidsen?

Op je eigen pagina vind je – onder je Highlights – maar boven je foto’s – verschillende icoontjes, waaronder het icoontje voor de gidsen. Zie de printscreen hieronder.

Wat kun je er nog meer mee?

Is dit het dan? Zijn je Gidsen bedoeld voor het overzichtelijk bundelen van je eigen posts? Nee niet alleen….. Bij het aanmaken van de Gidsen, heb je gezien dat je 3 mogelijkheden hebt. Namelijk het samenbrengen of het archiveren van je eigen post, maar ook het bundelen van producten en plaatsen. Van jezelf of van anderen!

Producten en Plaatsen in je gidsen

Je zou bijvoorbeeld een Gids kunnen maken voor jouw favoriete restaurants. Leuk om ze in deze moeilijke tijd in de spotlights te zetten. Of je favoriete beauty-adresjes, met daarin je kapper, je schoonheidsspecialist en je pedicure. Of je bundelt je favoriete kledingwinkels.

En zo werkt het ook voor de producten. Verkoop jij al jouw producten via Instagram? Zo ja, dan heb jij dus al een productenpagina aangemaakt waar mensen jouw producten kunnen bewonderen. En zo hebben anderen de mogelijkheid om jouw producten toe te voegen in hun Gidsen. Zo maak je bijvoorbeeld via jouw Gids een heel handig verlanglijstje voor Sinterklaas of Kerst. Of kun je aan andere laten zien wat jouw favoriete producten zijn.

Leuke voorbeelden van Gidsen

Ik heb gezocht naar leuke voorbeelden van Gidsen, maar omdat het zo nieuw is, ben ik nog nauwelijks iets tegen gekomen. De Etos heeft bijvoorbeeld een Gids gemaakt met de leukste Decembercadeaus onder de 15 euro. Maar zelfs grote ketens hebben nog geen Gids aangemaakt. Als ik de komende tijd leuke voorbeelden tegenkom, dan zal ik deze met je delen in mijn Stories. Ben jij al een leuk voorbeeld tegen gekomen?

Samengevat

Met de Instagram Gidsen kun je je eigen posts bundelen en kun je je favoriete plaatsen en producten (van anderen of van jezelf) bundelen.

Veel succes! En nogmaals, deel leuke voorbeelden met mij!

Wil jij meer doen met Instagram?

Wil je leren hoe je zelf een social media plan opstelt? Wil je leren hoe je een handige contentkalender maakt? En je bereik op Instagram vergroot? Weet jij wel hoe het algoritme van Instagram werkt? Volg mijn cursus Zakelijk Instagrammen voor beginners. In 5 online lessen (die je bekijkt wanneer het jou uitkomt) neem ik je mee in de wereld van Instagram.