Mijn eigen huisstijl ontwerpen

Mijn eigen huisstijl ontwerpen 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Grappig, ik vertel ondernemers hoe ze hun online zichtbaarheid vergroten, hoe ze met social media om moeten gaan, ik schrijf teksten voor ze, ontwerp flyers, visitekaartjes, relatiegeschenken en weet ik al niet wat, maar zelf…… Zelf doe ik niets van dat alles. Oeps! Gewoon te druk, geen tijd, eigenlijk een luxepositie. Toen ik twee jaar geleden als ondernemer begon, kwamen de klussen direct op me af en zat ik ‘vol’. Twee dagen aan kinderopvang en voor drie dagen aan opdrachten, dus geen tijd om een visitekaartje te ontwerpen, laat staan een hele website. Na de eerste maand moest ik facturen sturen en flanste ik een logo in elkaar om bovenaan de factuur te zetten. Precies zoals het niet moet.

Pinteresten

Had ik in die twee jaar dan nooit een paar uurtjes tijd om dit te doen? Had ik niet even een zaterdagochtend kunnen opofferen om een mooie professionele look te creëren? Ja tuurlijk, maar ik ken mezelf. Waar ik voor een ander precies weet wat ik wil, weet ik dat meestal voor mijzelf niet. Als ik eenmaal begin met het ontwerpen van een logo of een visitekaartje, dan verlies ik mezelf in kleuren, lettertypes, fotogebruik en ga zo maar door. Dan ga ik uren op Pinterest zitten zoeken. Wat ik vandaag nog helemaal te gek vind, vind ik morgen ineens weer heel stom. Dus begon ik er maar niet aan.

Gefrustreerd

En nu moest het er toch van komen. Tijdens de zwemlessen van mijn zoon kon ik onbeperkt struinen op Pinterest en eindelijk blokte ik een dag in mijn agenda en ging ik aan de slag. En ja hoor, wat ik voorspelde gebeurde. Zoveel kleuren, zoveel gave voorbeelden op Pinterest, zoveel hippe lettertypes…. Whaaaah ik werd helemaal gek van mezelf. Het ene moment was het te pastel, te vrouwelijk en het andere moment veel te zakelijk, zooooo niet mij! Ik raakte gefrustreerd en concentreerde me weer op mijn opdrachtgevers. Dat leverde tenminste declarabele uren op 🙂

Hulp bij Boost!

Tijdens een netwerkbijeenkomst van Boost! in Dronten luisterde ik aandachtig naar een presentatie van Lisette Rodenhuis van Studio Rodenhuis. Zij creëren huisstijlen en merken voor organisaties en nam me even weer mee naar de basis. Wat doe je? Wie zijn je klanten? Wat wil je uitstralen? Wie ben jij? Dat heeft me aan het denken gezet. Ik heb het even laten sudderen en toen ineens was het daar! Door goed na te denken over de basis kwam het zomaar uit mijn vingers. Een visitekaartje, een flyer, een relatiegeschenk en een kerstkaart. Ook de basis voor een website was gelegd. De volgende dag vond ik het nog steeds mooi en twee weken later ook nog steeds! Het past bij mij en het straalt precies uit wat ik wil dat het uitstraalt. Dankjewel Lisette!

Naar de drukker

Ik stuurde alles naar de drukker, daar word ik altijd heel zenuwachtig van. (Ik maak al jaren gebruik van Drukwerkdeal, zij zijn simpelweg de goedkoopste en hun service is ook nog eens top!) Wat als het verschrikkelijk lelijk is? Wat als ik een foutje heb gemaakt? O jeeee wat een geld ben ik aan het uitgeven. Maar daar is het dan ineens. De chocoladeblikjes van Locomix van zijn wel iets te roze vergeleken met de rest, maar ik ben dik tevreden! Ik ben heel benieuwd wat jij ervan vindt!