Hoe het algoritme van Instagram werkt

Hoe het algoritme van Instagram werkt 1024 768 Susan van Schooten Communicatie

Als ik een bericht plaats, dan zien al mijn volgers dit…. Nope! Het is niet zo dat wanneer jij 100 volgers hebt, dat alle 100 mensen jouw bericht zien. Andersom geldt hetzelfde. Als jij door jouw tijdlijn scrolt, is het niet zo dat jij alle berichten ziet op chronologische volgorde van alle mensen die jij volgt. Een veel gemaakte denkfout van veel mensen die actief zijn op Instagram. Trouwens, voor Facebook of LinkedIn geldt hetzelfde. Men zegt dat slechts 10% van jouw volgers jouw berichten ziet. Dat had je vast niet verwacht! Vroeger was het algoritme van Instagram iets heel geheimzinnig, maar onlangs heeft Instagram haar algoritme bekend gemaakt.

De samenvatting: goede content wordt beloond en slechte content wordt afgestraft. Dat zal ik nader toelichten. Er zijn 6 factoren die invloed hebben op jouw plek in de tijdlijn. Ik zal de 3 belangrijkste noemen. Het hele verhaal hoor je in mijn online cursus Instagram voor Beginners. (bijna klaar!)

Je interesses

Je kunt niet alle berichten zien van alle mensen die jij volgt. Zeker als jij er honderden, misschien wel duizenden volgt. En andersom geldt dat natuurlijk ook. Instagram maakt daarom een selectie van de berichten waarvan zij denken dat jij dat interessant vindt. Het is geen geheim dat Instagram jou heeeel goed kent. Instagram kent jou misschien wel beter dan je beste vrienden 🙂 Instagram weet wat jij interessant vindt, want ze weten welke berichten jij liked, op welke berichten jij reageert of bij welke berichten jij iets langer blijft hangen. En natuurlijk weet Instagram of jij een man of vrouw bent, hoe oud je bent, of je kinderen hebt en wat je interesses zijn. Houd jij van lekker en gezond koken? Dan zul jij zulke berichten ook vaker zien. Houd jij van auto’s? Maar dan vooral van BMW’s en juist niet van Opels? Juist….. de BMW’s vliegen je om de oren en je zult geen Opels meer tegenkomen.

Je relatie

Hoe vaker jij op een bericht van iemand reageert, of zijn of haar bericht liked of de stories bekijkt, hoe dichter die persoon blijkbaar bij jou staat, hoe meer je van deze persoon gaat zien. Je relatie met iemand is dus bepalend voor jouw plaats in de tijdlijn. Als je heel lang niet meer gereageerd hebt op iemand, zul je zijn of haar berichten op den duur ook niet meer zien. En daarom is het dus zo belangrijk om niet alleen te zenden en je berichten te plaatsen, maar ook om een relatie met je gebruikers op te bouwen! Stel ze vragen, zorg voor interactie en je wordt beloond met een groter bereik.

Actualiteit

Is een inkoppertje he? Hoe langer geleden jij je bericht hebt geplaatst, hoe minder vaak deze weer op de tijdlijn van je volgers verschijnt. Vooral op LinkedIn zie ik nog wel eens berichten voorbij komen die al 3 weken geleden geplaatst zijn. Vind ik persoonlijk irritant. Maar opeens reageert iemand weer en verschijnt je bericht weer in de tijdlijn. Dan gaat het over Kerst terwijl we al halverwege in januari zitten. Of dan gaat het over een supergaaf event, terwijl we midden in een Lock-down zitten. Instagram is daar strikt in. Hoe langer geleden gepost, hoe minder vaak deze getoond wordt. Berichten op Twitter hebben bijvoorbeeld een levensduur van zo’n 30 minuten, super kort. Berichten op Instagram meestal een halve dag tot een dag.

En wat kun je dan met deze informatie?

Nu je weet hoe het algoritme van Instagram werkt, doe je er je voordeel mee! Je hebt de code gekraakt! Je weet nu dat de tijdlijn van je volgers volledig gepersonaliseerd is op basis van gedrag en interesses. Zorg dus dat je een relatie met ze opbouwt. Zorg dat je een consistent verhaal opbouwt, zodat je volgers krijgt met dezelfde interesses. Kijk goed op welke dagen en welk tijdstip jij het beste kunt plaatsen om het grootste bereik te behalen. Je weet nu ook hoe vaak je op een dag moet plaatsen om zichtbaar te blijven! Stop met zenden en verkopen, maar ga echt met je volgers in gesprek voor het hoogste bereik!

Meer weten?

Het algoritme van Instagram (en nog veel meer) komt aan bod tijdens mijn cursus Zakelijk Instagrammen voor beginners. In deze cursus leer ik je alles wat je moet weten om zakelijk te Instagrammen…… Ten eerste hoe je zelf je social media strategie opstelt, maar ook hoe je berichten plaatst, hoe je je account koppelt aan facebook, hoe je je bereik vergroot en hoe je gebruik maakt van de o zo populaire stories! De cursus bestaat uit 5 filmpjes die je zelf thuis kunt bekijken wanneer het jou uitkomt. Liever een live sessie op locatie? Zou ook kunnen! Geef je snel op……