Hoe werkt het algoritme van Instagram?
Als ik een bericht plaats, dan zien AL mijn volgers dit…. Nope! Het is niet zo dat wanneer jij 100 volgers hebt, dat alle 100 mensen jouw bericht zien. Andersom geldt hetzelfde. Als jij door jouw tijdlijn scrolt, is het niet zo dat jij álle berichten ziet van alle mensen die jij volgt. Een veel gemaakte denkfout van veel mensen die actief zijn op Instagram. Trouwens, voor Facebook of LinkedIn geldt hetzelfde.
Men zegt dat slechts 10% van jouw volgers jouw berichten ziet. Dat had je vast niet verwacht! Vroeger was het algoritme van Instagram iets heel geheimzinnig, maar inmiddels weten we veel meer over het algoritme. En als je weet hoe het algoritme werkt, dan kun je hier handig op inspelen! Alsof je de code hebt gekraakt 🙂
Goede content wordt beloond
Laat ik beginnen met de samenvatting: goede content wordt beloond en slechte content wordt afgestraft. Dus goede content wordt veel vaker getoond dan slechte content. Dat zal ik nader toelichten. Er zijn 6 factoren die invloed hebben op jouw plek in de tijdlijn. Ik zal de 3 belangrijkste noemen.
Je interesses zijn bepalend voor het algoritme van Instagram
Je kunt niet alle berichten zien van alle mensen die jij volgt. Zeker als jij honderden, misschien wel duizenden mensen volgt. En andersom geldt dat natuurlijk ook. Instagram maakt daarom een selectie van de berichten waarvan zij denken dat jij dat interessant vindt. Het is geen geheim dat Instagram jou heeeel goed kent. Instagram kent jou misschien wel beter dan je beste vrienden 🙂 Instagram weet wat jij interessant vindt, want ze weten welke berichten jij liked, op welke berichten jij reageert, welke berichten jij bewaart, welke berichten jij doorstuurt of bij welke berichten jij iets langer blijft hangen. En natuurlijk weet Instagram of jij een man of vrouw bent, hoe oud je bent, of je kinderen hebt en wat je interesses zijn. Houd jij van lekker en gezond koken? Dan zul jij zulke berichten ook vaker zien. Houd jij van auto’s? Maar dan vooral van BMW’s en juist niet van Opels? Juist….. de BMW’s vliegen je om de oren en je zult geen Opels meer tegenkomen.
Je relatie met de ander is bepalend voor het algoritme van Instagram
Hoe vaker jij op een bericht van iemand reageert, of zijn of haar bericht liked of de stories bekijkt, hoe dichter die persoon blijkbaar bij jou staat, hoe meer je van deze persoon gaat zien. Je relatie met iemand is dus bepalend voor jouw plaats in de tijdlijn. Als je heel lang niet meer gereageerd hebt op iemand, zul je zijn of haar berichten op den duur ook niet meer zien. Andersom werkt dat dus ook. Daarom is het dus zo belangrijk om niet alleen te zenden en je berichten te plaatsen, maar ook om een relatie met je gebruikers op te bouwen! Stel ze vragen, zorg voor interactie en je wordt beloond met een groter bereik.
Actualiteit en relevantie is ook bepalend voor het algoritme van Instagram
Is een inkoppertje he? Hoe langer geleden jij je bericht hebt geplaatst, hoe minder vaak deze weer op de tijdlijn van je volgers verschijnt. Berichten op Twitter hebben bijvoorbeeld een levensduur van zo’n 30 minuten, super kort. Berichten op Instagram meestal een halve dag tot een hele dag.
Wat is jouw voordeel als je weet hoe het algoritme van Instagram werkt?
Nu je weet hoe het algoritme van Instagram werkt, doe je er je voordeel mee! Je hebt de code gekraakt! Je weet nu dat de tijdlijn van je volgers volledig gepersonaliseerd is op basis van gedrag en interesses. Zorg dus dat je een relatie met ze opbouwt. Zorg dat je een consistent verhaal opbouwt, zodat je volgers krijgt met dezelfde interesses.
Download gratis nog 15 extra tips om social media succesvol in te zetten
Och er valt nog zoveel te vertellen over Instagram….. Download daarom gratis mijn whitepaper met 15 tips om Instagram succesvol in te zetten.
